Piše: Jahja Muhasilović
Vidi:http://faktor.ba/balkanci-koji-su-promijenili-tok-historije-3-konstantin-veliki-utemeljitelj-krscanske-evrope/
Jedan
od bitnih stubova na kojem počiva Zapadna civilizacija je pripadnost Kršćanskoj
vjeri, stoga se ona danas naziva i Judeo-kršćanskom civilizacijom. Među ličnostima koje su
najviše utjecale da se tada “civilizovana” odnosno rimska Evropa kristijanizira
je osoba sa naših područja. Riječ je o Konstantinu Velikom, rimskom caru rodom
iz okoline Niša, koji Milanskim ediktom 313. godine dozvoljava slobodu Kršćanstvu
nakon dugog perioda progona koji su pripadnici ove abrahamske vjere trpili od strane
politeističke vlasti iz Rima. On je ujedno i prvi rimski car koji prihvata ovo
monoteističko učenje (kršten je na samrtničkoj postelji),
te time ulazi u historiju kao prvi rimski car kršćanin. Konstantin je svojim
djelovanjem kao car, pored samog Isusa i Svetog Pavla možda ličnost koja je
imala najviše utjecaja u oblikovanju Kršćanstva. Od njegove vladavine većina
rimskih careva će biti kršćani i monoteizam Isusa iz Nazareta će uživati
slobodu diljem Carstva, dok konačno car Teodosije 380. nije Kršćanstvo
ozvaničio kao vjeru Rima.
Međutim,
u periodu u kojem je Konstantin carevao postojalo je više kršćanskih učenja. On
je svojim djelovanjem ne samo udario temelje evropskoj civilizaciji kao kršćanskoj
nakon viševjekovnog paganizma, već je možda bio i presudna osoba da prevlada
trinitarno shvatanje božanske prirode, koje je i danas najrasprostranjenije
među kršćanima. Naime, za vladavine Konstantina, među samim slijedbenicima kršćanske
vjere je vladala nesloga po pitanju Kristove prirode. Glavna dva shvatanja su
bila ona koja su promovisali sljedbenici trinitarnog učenja u kojem se vjeruje
da je Sin (Isus) isto što i Otac i ono Arijansko koje je smatralo da je Otac ipak
postojao prije negoli stvoreni Sin i da je u hijerarhijskom smislu Otac iznad
Sina kojeg je i sam stvorio. Mada će se još dugo poslije
Konstantina voditi žučna borba između ova dva učenja, njegovo predsjedavanje na
Nikejskom Koncilu 325. godine je vjerovatno presudni događaj u evoluciji Kršćanstva.
Sa ovog Koncila će proisteći i razviti se Nikejska Doktrina sa jasno
definisanim dogmatskim okvirima, koje danas slijedi većina kršćana u svijetu.
Iako
će tek za vrijeme Teodosija 380. godine Kršćanstvo definitivno postati zvaničnom
vjerom rimskog svijeta, vladavina Konstantina je udarila jake temelje evropskoj
civilizaciji kao kršćanskoj, te se on pored mnogih ličnosti koji potječu sa
naših prostora, može smatrati rimskim carem i historijskom ličnošću koja je
promjenila tok historije i odredila okvire evropske civilizacije. Konstantinu
Velikom se može pripisati da je odigrao ključnu ulogu u plasiranju i
sistematiziranju bliskoistočnog monoteizma na evropskom kontinentu.
Pored
Konstantina veliki je broj historijskih ličnosti sa naših područja koji su
odigrali ključnu ulogu u usmjeravanju historijskih tokova i definisanju
najglobalnije civilizacije u historiji čovječanstva, tj. evropske civilizacije.
Među takvima je Sveti Jeronim, po nekima rođen u blizini Grahova polja, tvorac
Vulgate (Latinske verzije biblije), stolječima jedne od najčitanijih knjiga na
Zapadu, zatim Justinijan, najzaslužniji za nastanak tzv. “Justinijanovog Koda”,
koji je dao jaku bazu rimskom pravu, samim tim i modernom pravnom sistemu, koji
je evropsku civilizaciju definisao kao civilizaciju vladavine prava. Ne može se
izostaviti ni Mehmed paša Sokolović, vezir za vladavine tri sultana
(uključujući Sulejmana Veličanstvenog) i među najmoćnijim ličnostima 16.
stoljeća, kao ni Gavrilo Princip koji je Sarajevskim atentatom započeo rat koji
će ubrzati kraj kolonijalizma u svijetu. Tu je i Nikola Tesla bez čijeg naučnog
doprinosa danas vjerovatno ne bi smo mogli koristiti električnu energiju, bez
koje bi moderna civilizacija bila nezamisliva.
Comments
Post a Comment