Skip to main content

HISTORIJA MOSTA PORED TVRĐAVE

    Najstariji podatak koji govori o postojanju Mostara jeste iz 1468./69., kada je evidentirano postojanje trga i nahije pod imenom Köprü Hisar (Most pored tvrđave). Osmanska vlast, koja je u postojećim tvrđavama na ovim prostorima vidjela vojno-strateški značaj, dala je sredstva za njihovu popravku te izgradnju mosta koji će spajati dvije obale Neretve.


Jahja Muhasilović, Stav, decembar 2016

Mostar i Stari most često su prva asocijacija na Bosnu i Hercegovinu ljudima izvana. Rijetki su primjeri da je neki most u tolikoj mjeri odredio razvitak i sudbinu grada. Iako su manje naseobine na mjestu današnjeg Mostara postojale i prije, nastanak mosta i razvoj grada preklapaju se sa zlatnim periodom osmanske vladavine.

Knjiga Nastanak Mostara, preminule autorice Hatidže Čar-Drnda, daje nesvakidašnji prikaz Mostara od njegovog nastanka do 16. stoljeća kroz osvrt na izvore prikupljene u brojnim arhivima. Izvori su knjige raznorodni: Osmanski državni arhiv (Başbakanlık Osmanlı Arşivi) u Istanbulu, brojni bibliotečki fondovi iz Turske te Državni arhiv u Dubrovniku, bez čijeg bi fonda izučavanje prošlosti na ovim prostorima bilo nezamislivo. Osvrtom na djela gotovo svih bitnijih autora, kao što su Konstantin Jireček, Marko Vego, Pavao Anđelić, zatim Mostarac Vladimir Ćorović i Hivzija Hasandedić, autorica je dajući novu perspektivu obogatila historijsku znanost pričom o Gradu na Neretvi.

Iako je prostor Hercegovine napadima odolijevao gotovo dvije decenije nakon pada Bobovca, konačni pad dogodit će se 1482. godine osmanskim osvajanjem Herceg-Novog. Nakon sloma dinastije Kotromanića, već sljedeće 1464. godine evropske zemlje organiziraju križarski pohod kako bi otjerali Osmanlije s Balkana. Njemu se pridružuje i Stjepan Kosača, kojem polazi za rukom da povrati dio izgubljenog teritorija. Od osvojenih krajeva hercegovačke zemlje osmanska uprava formira Hercegovački vilajet, poslije nazvan Hercegovački sandžak.

Najstariji podatak koji govori o postojanju Mostara jeste iz 1468./69., kada je evidentirano postojanje trga i nahije pod imenom Köprü Hisar (Most pored tvrđave). Osmanska vlast, koja je u postojećim tvrđavama na ovim prostorima vidjela vojno-strateški značaj, dala je sredstva za njihovu popravku te izgradnju mosta koji će spajati dvije obale Neretve. Ovaj most služit će svrsi sve do 1566. godine, kada će pri popravci tvrđave biti zamijenjen novim kamenim mostom. Most koji poznajemo u današnjoj formi građen je po zamisli mimara Hajredina, učenika najslavnijeg osmanskog arhitekte svih vremena mimara Sinana. Na njegovoj gradnji radili su dubrovački majstori i članovi tvrđavskih posada Mostara i Blagaja. Tokom restauracije sagrađeni su i bedemi i nove kule. S namjerom da se tvrđavskoj posadi osigura hrana, s Porte dolazi naređenje da se u blizini sagradi trg i uspostavi sedmični pijačni dan. To je dovelo do stvaranja urbanog naselja.

Prva stambena četvrt novoformiranog naselja nazvana je po upravniku Hercegovačkog sandžaka Sinan-begu, sinu Abdulhajjevu, kasnijem velikom veziru Osmanskog carstva koji je 1506. godine dao da se u blizini mosta sagrade džamija i hamam, čime je Mostar dobio status kasabe. Pri nastanku i razvijanju Mostara veliku ulogu odigrale su ustanove vakufa i muafijeta. Institucija muafijeta oslobađala je stanovništvo od rajinskih obaveza te im dozvoljavala da se bave zanatima. Pored toga, islamsko učenje bodri vjernike da imovinu uvakufe, kako bi nakon smrti vakifa imovina mogla biti korisna široj zajednici.

Karakteristično za osmansku gradnju jeste fizička razdvojenost stambenog od trgovačkog dijela grada. Mahale u kojima je stanovništvo živjelo imale su jedinstveno uređenje na čijem su čelu bili mahalski upravitelj ili kethoda (ćehaja), mutevelija džamije te njeni najugledniji stanovnici. Ovo tijelo činilo je sponu između mahale i gradske uprave. Mostar je do kraja 16. stoljeća izrastao u regionalni centar cijelog Hercegovačkog sandžaka.

Nastanak Mostara obrađuje i razvoj njegovog stanovništva. Osmanskim osvajanjem širom regije počinje proces prelaska na islam. Prvi popisi pokazuju da je nerijetko u istoj porodici, ili u njenim dvjema generacijama, bilo pripadnika dviju različitih vjera. Kao što se i vidi u jednom popisu timara iz nahije Osanica. Po ovom su popisu među uživaocima Timara, kako se navodi, Jusuf i njegov brat Vladislav. S vremenom se broj muslimanskog stanovništva povećava.

Izuzetno nadareni stanovnici Mostara proslavit će se kasnije izvan gradskih okvira. Nekolicina njih dospjet će na sultanov dvor, kao Sinan-beg, sin Abdulhajjev, porijeklom od vlastelinske porodice Borovinića. On je upravljao Hercegovačkim sandžakom, prije nego što je došao na najvišu poziciju na koju je u Osmanskom carstvu mogao doći neko ko nije od sultanske loze. Pored Sinan-bega za doba nastanka Mostara veže se još jedan povijesni lik: Rustem-paša Opuković, veliki vezir u vrijeme Sulejmana Veličanstvenog. Iako je po nekim teorijama Rustem-paša porijeklom iz Skradina u Hrvatskoj, ono što ga svakako veže za Mostar jeste njegov brat hadži Mehmed-beg, poznatiji kao Karađozbeg, koji slovi za jednog od najvećih gradilaca Grada na Neretvi.

Među poznate ličnosti iz ovog vremena ubraja se svakako i Derviš-paša Bajezidagić, koji zbog svoje mudrosti dospijeva na poziciju sultanovog savjetnika i bosanskog valije, značajan mostarski vakif, prevodilac, poznavalac orijentalnih jezika te jedan od najznačajnijih bosanskih pjesnika osmanskog doba.

Source: https://arhiv.stav.ba/historija-mosta-pored-tvrdave/

Comments

Popular posts from this blog

Why Balkans matter for Turkey?

In the last few years we are witnessing a shift in Turkey’s foreign policy, moving from once being a bastion of Western civilization to a more undefined Eurasian understanding. Turkey’s leadership started flirting more actively with Moscow with ties getting normalized, after the apology for downing of a Russian airplane over Syria. Vladimir Putin was faster than Western politicians in condemning the failed coup. Some even say Putin himself warned Turkey’s president that coup is under its way. Disappointed with Western’s attitude, Ankara started more openly speaking of getting even closer with Kremlin. President of Turkey and political establishment in Ankara are sending threatening messages to Western leaders regarding the Turkey’s NATO membership and recently went even as far to announce a possible referendum on abandoning EU accession process. Besides the threatening rhetoric definitely there were some moves in recent months confirming this stance of Ankara. Turkey’s political elit

Justinijan - otac rimskog prava

Piše: Jahja Muhasilović Vidi: http://faktor.ba/balkanci-koji-su-promijenili-tok-historije-justinijan-otac-rimskog-prava/ Gotovo da se može tvrditi kako Evropsku civilizaciju za razliku od drugih kultura razlikuje njena jaka privrženost vladavini prava. Pored pripadnosti Kršćanskoj vjeri i Grčko-rimskom kulturno-historijskom naslijeđu, jedan od bitnih stubova na kojima počiva evropska civilizacija jeste rimsko pravo. Od kada su temelji demokratije udareni u antičkoj Grčkoj, ovaj kontinent je uz uspone i padove kroz historiju, uspio da razvije sofisticaran sekularni pravni model više nego ijedna druga civilizacija. Zapadni svijet za doprinos razvoju pravnog sistema prvenstveno ima zahvaliti jednoj historijskoj ličnosti sa naših prostora. Riječ je o Justinijanu Bizantijskom caru, rodom iz blizine Skoplja. Justinijan slovi za najvećeg bizantijskog cara svih vremena. Zbog politike obnove Rimskog carstva, uspio je da pod zastavu Bizantije povrati mnoge bivše rimske pokrajine pr

Konstantin Veliki – utemeljitelj “kršćanske Evrope”

Piše: Jahja Muhasilović Vidi:http://faktor.ba/balkanci-koji-su-promijenili-tok-historije-3-konstantin-veliki-utemeljitelj-krscanske-evrope/ Jedan od bitnih stubova na kojem počiva Zapadna civilizacija je pripadnost Kršćanskoj vjeri, stoga se ona danas naziva i Judeo-kršćanskom civilizacijom. M eđu ličnostima koje su najviše utjecale da se tada “civilizovana” odnosno rimska Evropa kristijanizira je osoba sa naših područja. Riječ je o Konstantinu Velikom, rimskom caru rodom iz okoline Niša, koji Milanskim ediktom 313. godine dozvoljava slobodu Kršćanstvu nakon dugog perioda progona koji su pripadnici ove abrahamske vjere trpili od strane politeističke vlasti iz Rima. On je ujedno i prvi rimski car koji prihvata ovo monoteističko učenje (kršten je na samrtn ičkoj postelji ), te time ulazi u historiju kao prvi rimski car kršćanin. Konstantin je svojim djelovanjem kao car, pored samog Isusa i Svetog Pavla možda ličnost koja je imala najviše utjecaja u oblikovanju Kršćanstva. Od